• Maarten Debie

Verlies jij bezoekers op je website?



We hebben het allemaal wel eens gedacht: “kreeg ik nu maar meer aanvragen vanuit mijn website.” En dan wordt al snel de conclusie gemaakt dat ‘het’ niet werkt. Wat werkt er dan niet? Het antwoord is steevast dat het hele online gedoe eigenlijk geen zin heeft. En toch. Miljoenen bedrijven zijn volledig afhankelijk van inkomsten uit internet. Ze moeten dus wel iets goed doen.


Als je website niet werkt voor je, zijn er twee mogelijke oorzaken. De eerste oorzaak is dat je website niet wordt gevonden. Google houdt rekening met meer dan 200 factoren bij het bepalen van hoe hoog ze jouw website laten scoren. En natuurlijk is de formule een zeer goed bewaard geheim, al hebben we wel een goed idee van wat die factoren allemaal kunnen zijn. Om dus na te gaan waarom mensen je website niet vinden, moeten we heel wat factoren bekijken.


Als je website wel goed wordt gevonden, maar jou niks oplevert, dan is er iets aan de hand met je website zelf. Enkele zaken op je website zorgen ervoor dat je bezoekers afhaken:


1. Je leidt je bezoekers af


Het kan aanlokkelijk zijn om eens een website te (laten) maken die anders is dan alle andere, met alle toeters en bellen. En je bezoekers vinden het vast ook best wel verfrissend en mooi om er naar te kijken. Maar de vraag is: zien ze door het bos de bomen nog wel? Zien ze jouw belangrijkste informatie nog staan? Want uiteindelijk is dat ook de reden voor hen om naar je website te gaan, en is de belangrijkste taak van jouw website nog steeds het informeren (en converteren!) van bezoekers.


2. Je website laadt traag


Natuurlijk pak je graag uit met mooie foto’s van projecten die je realiseerde voor je klanten, of van je eigen hippe kantoor. Alleen mag je niet vergeten dat meer dan de helft van je websitebezoekers bestaat uit mobiele bezoekers, die dus jouw website bekijken op hun smartphone. En grote foto’s downloaden over een mobiele verbinding gaat niet altijd even snel. Een laadtijd van enkele seconden kan al het verschil maken tussen iemand die op je website terecht komt of die wegklikt nog voor je homepage helemaal is geladen.


3. Je teksten spreken je bezoeker onvoldoende aan


Het lijkt misschien overbodig om dit te vermelden, maar toch: zorg dat je teksten helemaal vrij zijn van fouten. Je website is vaak het eerste wat een potentiële klant ziet van je bedrijf. Een tekst die vol fouten staat, wordt door je bezoekers als onprofessioneel beschouwd. En ook al ben je een expert in wat je doet, de bezoeker zal deze lijn doortrekken naar de andere aspecten van je bedrijf.

Naast foutloos moeten je teksten natuurlijk ook je bezoekers aanspreken. Ze moeten relevante informatie bevatten en je bezoeker moet ook echt het gevoel krijgen dat jij hem kunt helpen bij zijn probleem.


4. Je maakt het je bezoeker te moeilijk om contact op te nemen


Natuurlijk heb je een contactpagina, en meestal staat die ook op een redelijk duidelijke plaats op je homepage. Maar wat als een bezoeker doorklikt naar een pagina met veel content, onderaan je pagina is gekomen en niet onmiddellijk je hoofdmenu meer vindt? Zorg dat je op cruciale plaatsen al een duidelijke call to action hebt, en geef je bezoekers ook een reden om actie te ondernemen. Geef je bezoeker iets in ruil wanneer hij zijn gegevens achterlaat op je website.


5. Je website is te saai


Hoezo, daarnet mocht een website nog niet te opvallend zijn? Dat klopt. Je bezoekers moeten inderdaad hun weg vinden op je website, maar niemand leest graag pagina’s met alleen maar tekst. Zet je teksten hier en daar kracht bij met afbeeldingen, maar ook met tussentitels en ook enkele citaten als dat past in je context.

8 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram