• Maarten Debie

Opgelet met 'snelle' oplossingen


We hebben het allemaal druk en een oplossing die ons snel resultaat oplevert, is erg verleidelijk. Het blijft belangrijk om na te gaan of er geen addertjes onder het gras zitten. Zo deed ik onlangs een scan bij een bedrijf waar iemand had geprobeerd om zonder al te veel moeite hoger te scoren in Google.

Links naar je site

Een belangrijke factor om hoger te scoren, is backlinks. Dit zijn links vanaf andere websites die naar jou leiden. Hoe meer websites een link naar jouw website bevatten, hoe meer verkeer je dus vanaf die websites zult krijgen. En omdat er veel websites zijn die naar jou doorverwijzen, zal Google denken dat jij een heel interessante website hebt en jou daardoor hoger plaatsen in de zoekresultaten.


Plaats mensen eerst

Het blijft natuurlijk wel de bedoeling dat je met je boodschap op je website zoveel mogelijk mensen bereikt en dat je ze verleidt om klant te worden bij je. Wanneer je dus probeert om websites zo ver te krijgen dat ze een link naar je website plaatsen, moet je je afvragen of het wel nut heeft. Hebben ze wel hetzelfde doelpubliek als jij? Hoe groot is de kans dat hun bezoekers klant worden als ze bij jou terechtkomen? Want daar doen we het uiteindelijk voor, we willen mensen bereiken, en niet Google tevreden stellen.

Dubieuze sites

Tijdens de scan merkte ik dat het bedrijf heel wat links kreeg naar hun website. Toen ik dit verder onderzocht, bleken het bijna allemaal erg dubieuze sites te zijn in Azië. Er werden tientallen links tegelijk op die site geplaatst, met een nietszeggende omschrijving. Het staat vast dat dat geen enkele bezoeker zal opleveren. Maar het duwt wel je eigen website omhoog in de zoekresultaten omdat Google denkt dat er veel sites naar jou verwijzen.


Google als fiscus

Het is een beetje zoals proberen de fiscus te misleiden. Je kunt altijd proberen om snoepreisjes en luxeartikelen te betalen met je bedrijf. En dat lukt aanvankelijk ook altijd, want niemand kan je beletten dat je deze niet met je privérekening betaalt. Maar het risico op controle bestaat altijd, en dan staat je een flinke boete te wachten. Bij Google is dat niet anders. Het zal aanvankelijk altijd lukken en misschien kom je er zelfs mee weg als het niet te hard opvalt. Maar eens Google het ontdekt, zullen ze jou handmatig ver verstoppen in de zoekresultaten. En dan is de enige manier om dat op te lossen, in overleg gaan met Google.


Mensen eerst

Is deze tactiek nu de moeite en het risico waard? Het antwoord is volmondig nee. Als dit soort tactieken je laatste redmiddel is om toch ook maar ergens te verschijnen in de zoekresultaten, dan zijn er wellicht andere punten waar je eerst op moet focussen. En, zoals ik al eerder zei, vergeet Google. Je website is er om mensen te informeren en je boodschap aan hen over te brengen, niet om Google een plezier te doen.


Is jouw website helemaal geoptimaliseerd om jou klanten op te brengen? Vraag hier een scan aan.



17 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram