• Maarten Debie

Focus niet op je concurrent


We leven in een erg competitieve wereld, waar we dagelijks worden geconfronteerd met onze concurrenten. We horen onze klanten erover praten, we ontmoeten ze tijdens netwerkevents of we zien hun logo ergens voorbij komen. Je kunt niet om je concurrentie heen en het geeft geen prettig gevoel als je die ene naam keer op keer opnieuw hoort of ziet. Toch is het belangrijk jezelf daar niet in te verliezen.


Begin nooit zelf over je concurrent


Je weet vast wel wat te vertellen over die concurrent dat niet zo positief is. Het ging misschien al eens fout bij een klant van hem, of hij pakt het op een andere manier aan dan jij, waarbij jij uiteraard voorkeur geeft aan jouw aanpak. Toch is het niet verstandig om dat aan te halen bij je potentiële klant of je netwerk. Mogelijk kennen zij die concurrent niet eens, en plots maak jij hen erop attent dat die concurrent er ook is. En hoe meer je erover praat, hoe meer je gesprekspartner het signaal krijgt dat die concurrent misschien ook wel een goede partij is.


Focus op je eigen sterktes


Je weet vast wel iets wat je beter of anders doet dan je concurrent, en daar heb je vast goede redenen voor. Probeer niet wanhopig om een gesprek zo te leiden dat je ze allemaal zo snel mogelijk kunt vertellen, maar vermeld die sterktes wel als de kans zich voordoet. En opnieuw, zeg niet waarom ‘anderen’ slechter zijn, maar leg eenvoudig uit waarom jouw aanpak de beste is. Ook in je bedrijfscommunicatie kun je hier heel eenvoudig op inspelen door je sterktes visueel aantrekkelijk weer te geven.

Concurrentie is geen spelletje


Wanneer we die ene concurrent zo vaak zien of horen voorbij komen in ons dagelijkse leven, is het verleidelijk om jezelf voortdurend te vergelijken en het telkens beter te willen doen. Alleen heb je geen zicht op zijn cijfers, dus kun je niet anders dan vergelijken met wat je wel ziet: projecten die hij online laat zien, aantal werknemers, grootte van bedrijfsgebouw, … Dat zegt echter niets over hoe goed die concurrent zelf bezig is. Proberen om zelf beter te doen dan je concurrent op basis van die beperkte gegevens, is niets meer dan een spelletje. Een spelletje dat je niet kunt winnen.


Wat als je toch wint?


Stel dat je blijft focussen op je concurrent omdat je zo graag beter wil doen dan hem. En stel dan ook nog eens dat je na lang proberen en met veel moeite eindelijk beter doet dan je concurrent, wat dat voor jou dan ook mag betekenen. Je hebt het enige doel dat je je al zolang stelde eindelijk behaald, en nu zijn er plots geen doelen meer. Dan heb je twee keuzes: achterover leunen en jezelf op de borst kloppen zonder na te denken wat het volgende doel is. Of je wordt overmoedig en richt je pijlen op de volgende concurrent van wie je nu wil ‘winnen’. Opnieuw een lange strijd die je misschien zelfs nooit wint.


Stel duidelijke en meetbare doelen op


Vergeet je concurrent even, als je nadenkt over je eigen toekomst. Je kent je eigen bedrijf van binnen en van buiten. Je kent je sector als je broekzak. Aan de hand van je cijfers en je sterktes, stel je vervolgens een business plan op met realistische doelstellingen die je binnen 1, 3 en 5 jaar wil en kunt behalen. Daarna is het tijd om je actieplan uit te werken om je business plan effectief te realiseren en die doelstellingen te behalen. Als je concurrent dit allemaal niet doet, doe je het vast en zeker beter dan hem. Maar dat zal niet altijd duidelijk zijn.

15 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram