• Maarten Debie

Dit is de beste communicatietechniek ooit


Foto: Tirachard Kumtanom

Het klinkt verrassend simpel, maar het is niet eenvoudig om hem correct uit te voeren.


Luisteren.


Je vindt dat niet echt communiceren? Het is de beste manier ooit om je gesprekspartner(s) te laten zien dat ze je volle aandacht hebben. Dat je rekening houdt met wat ze zeggen. Dat je hen echt wil helpen. Maar luisteren en luisteren is twee. Luisteren kan op heel veel verschillende manieren, en om het goed te doen zul je heel wat moeten oefenen. Maar het loont, beloofd.


Maak oogcontact


Niets is irritanter dan tegen iemand praten die alle kanten op kijkt, behalve naar jou. Misschien voelt die persoon zich onzeker, of misschien heeft hij geen interesse in wat je zegt. Zo wil je zelf in elk geval niet overkomen wanneer je in gesprek gaat met je klant. Maak vaak genoeg oogcontact om te laten zien dat je echt wel aandachtig bent. Om een connectie tussen jullie beiden te hebben.


Vermijd afleiding


Stel je telefoon in op vliegtuigmodus, leg fysieke documenten opzij en doe de laptop dicht zodra deze niet meer essentieel is in het gesprek. Elektronica en andere visuele voorwerpen leiden de aandacht sterk af. De grootste boosdoener is de telefoon, die met geluiden, trilsignalen en led-lampjes altijd zo hard mogelijk om je aandacht schreeuwt. Maar ook een laptop met een powerpoint, zelfs wanneer die niet verbonden is met internet, blijft de aandacht eisen. We zijn er intussen zo op getraind om altijd maar naar alle mogelijke schermen te kijken, dat we het niet kunnen laten. Ook al hebben we de enige grafiek op het scherm al heel uitvoerig besproken.


Let op je gesprekspartner


Luister niet alleen met je oren, maar ook met je ogen. Hoe gedraagt die persoon zich? Praat hij snel? Of gaat hij van de hak op de tak? En wat zegt de lichaamstaal? Zenuwachtig, teleurgesteld of enthousiast? Speel hierop in. Toon je gesprekspartner dat je ziet dat er iets aan de hand is. Of pols voorzichtig naar hoe hij zich voelt, en toon begrip. Anderzijds is het ook heel nuttige feedback voor jezelf. Als de ander al laat merken dat hij niet echt te vinden is voor jouw product of dienst, heb je je ofwel tot de verkeerde doelgroep gericht, of was het niet duidelijk genoeg voor die doelgroep wat jouw product of dienst precies inhoudt.


Luister actief


Luister niet alleen naar wat de ander zegt, maar herhaal af en toe iets. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat je dat letterlijk moet herhalen, maar verwerk dit samen met informatie die je zelf rond dat onderwerp kunt geven. Zo heeft je gesprekspartner nog steeds het gevoel dat je aandachtig luistert, maar ook dat je actief verder wil gaan met hem.


Herhaal wat de ander zegt


Hoezo, dat zei je daarnet al? Klopt. Maar in plaats van nieuwe informatie te combineren met wat je gesprekspartner vertelde, kun je het ook anders doen. Herhaal wat de ander zei, maar dan deze keer in je eigen woorden en in vraagvorm. “Heb ik het goed begrepen dat je in het verleden al bedrijf X had gevraagd om dienst Y uit te voeren?” Of: “Dus je bedoelt eigenlijk dat jullie hier graag pas na jullie stocktelling mee aan de slag willen gaan?”. Je laat merken dat je goed hebt opgelet, maar je vraagt op dit punt al een positief antwoord van je gesprekspartner. Een krachtig signaal, zeker als dit in een verkoopsgesprek gebeurt.


Oordeel niet te snel


We doen dan wel zaken met elkaar onder de naam van onze bedrijven, maar uiteindelijk zijn we wel mensen die met elkaar praten. Je gesprekspartner heeft misschien een slechte nacht gehad, of zit op hete kolen voor een lastig gesprek met zijn manager, of misschien nog iets helemaal anders. Anderzijds is ons brein ook gemaakt om te oordelen. We moeten alle prikkels die we krijgen onmiddellijk kunnen verwerken (en dus snel oordelen), anders kunnen we niet alle informatie verwerken. En toch doe je dat tijdens een gesprek beter niet. Het is misschien het begin van een mooie (zaken)relatie.

8 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram