• Maarten Debie

De 5 basisregels van succesvol netwerken

Netwerken, you love it or you hate it. Sommigen hebben er zelfs schrik van, om diverse redenen. Misschien weet je wel niet wat het inhoudt en blijf je daarom weg van netwerkevents. Door te netwerken, kun je ook sneller je naamsbekendheid opbouwen. En als je deze vijf regels naleeft, is het ook helemaal niet moeilijk.

Basisregels voor netwerken


1. Online netwerken is niet netwerken

We kunnen allemaal wel heel actief zijn op Facebook en LinkedIn, maar echt netwerken kun je dat niet noemen. Alsof je in een grote ruimte komt met allemaal mensen die wat in het niets staan te praten, waar je gewoon voorbij wandelt en af en toe eens stopt om te luisteren. Soms zeg je iets terug, maar dan duurt het weer even voor je een reactie krijgt. Vervolgens neem je zelf ergens plaats en begin je ook in het niets te praten, hopend dat iemand voorbij komt en ook reageert. Je snapt het, een echt duurzame manier om banden op te bouwen is dit niet. Al kan het wel versterkend werken om zo je ‘echte’ netwerkcontacten verder te onderhouden.

2. Netwerken is ook niet verkopen

Dit is een moeilijke. Het is heel verleidelijk om vooraf al te kijken waar de meeste prospects kunnen zitten, en om de aanwezigheidslijsten al eens door te nemen en je ‘targets’ te selecteren. Natuurlijk is het niet verboden om klanten te maken op netwerkevents en op elk netwerkevent zal een aantal mensen wel naar huis gaan met nieuwe klanten. Maar beeld je in dat je op een vent bent met 60 mensen en dat de ene na de andere persoon zijn producten of diensten komt voorstellen en subtiel vraagt of je die ook niet kunt gebruiken. Om dan vervolgens te argumenteren met voordelen en wat nog allemaal. Je zult achteraf naar huis gaan met een niet zo prettig gevoel, en tenzij je heel toevallig op zoek was naar producten of diensten die iemand kwam aanbieden, zul je ook niks hebben gekocht. Sterker nog, je zult je één dag later amper nog een naam van een deelnemer of hun bedrijf herinneren zonder naar je kaartjes te kijken.

Wanneer je gaat netwerken, ga je dus om contacten te leggen. Mensen leren kennen. Misschien worden ze later wel eens klant, misschien worden ze later leverancier, of misschien kennen ze iemand die jou nodig heeft of die jij zou kunnen gebruiken.

3. Kies je netwerkevent

Er zijn zowat dagelijks netwerkevents waar je naartoe kunt, digitaal of in persoon. Hoewel ik eerder al zei dat je niet mag gaan verkopen, is het wel van belang dat je er de juiste events uit kiest. Een netwerkcontact zal jou veel sneller willen helpen als hem dat geen geld kost. Met andere woorden: als hij jou kan doorverwijzen naar iemand die hij kent in plaats van zelf klant te worden. Met deze gedachte in het achterhoofd, kun je gaan nadenken wie er allemaal op een netwerkevent zal zijn en vooral wie zij kennen. Als je diensten levert aan een specifieke doelgroep, dan kunnen andere ondernemers met dezelfde doelgroep interessanter zijn voor je dan dat ene contact uit jouw doelgroep die daar ook zal zijn.

4. Luister actief (en help)

Iedereen wil graag zo snel mogelijk vertellen wat hij of zij doet. De verkopers op een netwerkevent, weet je nog? Luister naar hun verhaal, stel vragen om goed te begrijpen wat ze echt doen en probeer minstens één contact door te geven die een interessante lead voor hen kan zijn. Als ze uitgepraat zijn, kun je jouw verhaal vertellen. En zo word je voor dat contact niet die persoon waarvan ze de naam en activiteit vergeten zijn, maar die HR Expert die hen bedrijf X heeft doorgegeven. Wanneer die persoon naar dat bedrijf belt, is de kans groot dat jouw naam nog eens valt en dat je positieve commentaren krijgt van dat bedrijf. Twee keer gewonnen voor jou dus.

5. Hou vol

Netwerken is een langetermijnstrategie. Je zult de effecten pas voelen na tientallen events waarbij je regelmatig nog eens dezelfde personen ontmoet. Een netwerkevent is niet mislukt als je amper nieuwe mensen hebt ontmoet. Praat nog eens met dezelfde personen. Vraag hoe het gaat in hun bedrijf, wat hun uitdagingen zijn. Probeer positieve tips te geven. Bouw die relatie op en bied hen telkens een waarde. Vroeg of laat komt er van hun kant iets terug.

Als je dit blijft volhouden, dan mag je er zeker van zijn dat op langere termijn er een aanzienlijk deel van je omzet rechtstreeks of onrechtstreeks kan teruggebracht worden tot netwerkevents.

17 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram