• Maarten Debie

De 4 meest gebruikte excuses voor ondermaats werk (en hoe het wel moet).



Natuurlijk streef je ernaar om altijd feilloos werk af te leveren, en dat is ook wat je je klanten vooraf vertelt. Het is ook wat je klanten van je verwachten. Toch lukt het niet altijd om de kwaliteit te leveren die je zelf zou willen. Dat dit niet is zoals je het zelf had gewild, spreekt voor zich, maar toch zul je je klant een uitleg moeten geven. De volgende excuses zijn alvast niet wat een klant wil horen.


1. Het moest snel gaan


Dit is de grootste dooddoener van allemaal. Natuurlijk moest het snel gaan. Alles moet altijd snel gaan tegenwoordig. Het is wat we onszelf opleggen als maatschappij en het is wat elke klant van ons verwacht. Tegelijk is dit ook de meest eenvoudige factor om iets aan te doen. Neem gewoon meer tijd. Als dat het enige is wat nodig is om echt kwaliteit te leveren, kun je dat ook als extra troef aan je klanten communiceren: “Wij gaan door zolang als nodig tot we perfecte kwaliteit kunnen leveren.” Als je troef net je snelheid is, zorg dan dat je klant duidelijk weet wat hij van je kan verwachten op vlak van kwaliteit.


2. Je ziet dat toch niet


Heel gevaarlijke ingesteldheid. Vroeg of laat ziet iemand het wel, en dan lijkt het er extra hard op dat je het letterlijk probeerde te verbergen. Onderschat ook niet hoeveel je klant weet over jouw sector. Misschien wees iemand met goede kennis al op de punten waar jouw klant op moet letten bij levering. Als het je bedoeling was om mindere kwaliteit te leveren door de randjes er af te lopen en te hopen dat het niet opvalt, dan moet je vooraf duidelijker zijn tegen je klant. Je levert niet wat ze verwachten en wat ze denken waar ze voor betalen. Zodra 1 klant het wel ziet en met andere mensen en klanten begint te praten, krijg je het label ‘levert mindere kwaliteit’. En daar raak je heel moeilijk van af. Als het om een foutje gaat dat je probeert te verbergen: geef je fout toe en los het samen met de klant op. Het levert je een tevreden klant op die ook nog eens een hele sterke service ervaren heeft bij jou, net doordat je die fout toegaf.


3. Maar het is toch wel goed?


Dit is een eindeloos spelletje welles-nietes waar alleen maar verliezers uit komen. Als de klant vindt dat jij niet de kwaliteit leverde die hij verwachtte, dan zul je je klant niet tevreden kunnen stellen door te zeggen dat jij het wel goed vindt. Natuurlijk heb je altijd klanten die nooit tevreden zijn, maar zo zijn er minder dan je zou denken. Vaak ontstaat dit probleem al ergens vroeg in de communicatie tussen jou en je klant, waarbij je klant andere verwachtingen heeft dan wat jij vertelde. Zet je klant niet zomaar opzij als een vervelend mens, om dan gewoon naar je volgende klant te gaan. Hier moet je iets mee doen. Zoek uit waar het fout liep, probeer het probleem op te lossen en de klant tevreden te stellen, en zorg dat het niet meer voorkomt door jouw voorstel misschien anders te formuleren.


4. De concurrentie is moordend


Als je veel concurrenten hebt en je voelt je verplicht om daardoor werk van mindere kwaliteit af te leveren, dan moet je eens ernstig gaan nadenken over je strategie. Wil je echt één van de zovele bedrijven zijn die met exact hetzelfde aanbod exact dezelfde markt probeert te bereiken? Dan ben je inderdaad gedoemd om mee te draaien in de molen, de markt te ondergaan en te duimen dat je klanten de weg naar jouw bedrijf blijven vinden en niet naar de concurrentie gaan.


Maar het kan ook anders. Wie zijn die concurrenten en waarin ben jij beter? Wat doe jij anders, en waarom kiezen klanten jou? (Spoiler: de dooddoeners prijs en kwaliteit zijn geen goede antwoorden). Zoek jouw sterke punten tegenover jouw concurrenten en zet ze in de verf. Zo maak je je ook in de ogen van je klanten los van de concurrentie en kun je hen echt een goed voorstel doen.

37 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram