• Maarten Debie

Creëer de beste blog



Het woord blog is eigenlijk een verkorte uitspraak van ‘weblog’. Vroeger waren blogs vooral persoonlijke online dagboeken van mensen met een specifieke hobby, interesse of activiteit. De mensen die blogden in het begin, deden dit vooral om ergens voor zichzelf alle informatie bij te houden. Ze vonden het leuk dat andere mensen ook hun blog bezochten en er ontstonden leuke gesprekken en zelfs samenwerkingen.


Het succes van blogs werd al gauw opgepikt door bedrijven en het duurde niet lang voor de succesformule werd ‘gekraakt’ en de populaire, commerciële blogs opdoken. En laat dat nu net zijn wat Google niet wil. Google wil dat je interessante artikels schrijft omdat het je zelf ook interesseert. Niet om zo snel mogelijk geld mee te verdienen. De succesformule bestaat al lang niet meer, maar er zijn toch ongeschreven regels die je kunt volgen om er zo veel mogelijk uit te halen. Dit is een beknopte handleiding om te scoren met je blog.


Stel een plan op

Een blog is niet gewoon een stukje op je website dat je er even bij plaatst. Een blog moet je bijna gaan beschouwen als een eigen mini-onderneming. Een blog is nooit af, anders was het een website geweest, maar na een tijdje moet de inhoud van je blog wel een mooie weerspiegeling zijn van de inhoud van je website.


Denk dus voor je begint goed na over welke onderwerpen je het allemaal wil en moet hebben om je publiek duidelijk te maken tot waar jouw expertise en kennis reikt. Tip: maak categorieën en voeg tags of trefwoorden toe aan je blogberichten. Zo kan je publiek gemakkelijk zoeken binnen de domeinen die zij het interessantst vinden.


Ken je doelpubliek


Het is heel verleidelijk om te denken “Iedereen die mijn berichten wil lezen, is mijn doelpubliek.” En in zekere zin is dat ook wel zo. Alleen moet je blogbericht dan ook wel online staan om gelezen te kunnen worden. En dus stelt zich opnieuw de vraag: met welk doelpubliek in gedachten schrijf je je blog?


Maar welke invloed heeft dat dan op je berichten? Zonder doelpubliek kun je alleen schrijven vanuit je eigen standpunt. Wij doen dit, wij kunnen dat, wij werken zus en zo. Voor laagdrempelige producten of diensten kunnen lezers vrij gemakkelijk zelf uitmaken of dit voor hen interessant is. Als je echter complexere diensten of producten hebt, dan heeft je lezer misschien wel grote moeite om in te zien dat jij echt wel heel interessant kunt zijn voor hem.


Weet dat je niets weet


Wanneer je dit artikel hebt gelezen, ken je net de basis van de basis. Voldoende om zelf aan de slag te gaan, maar lang niet voldoende om je blog succesvol te maken. Laat je overigens niets wijsmaken door coaches die je beloven dat zij jouw blog succesvol kunnen maken. Het kost gewoon heel veel tijd en energie om enerzijds al die kennis op te doen en anderzijds om dan ook effectief een blog te creëren die het potentieel heeft om groot te worden. Laat je echter ook niet afschrikken. Zelfs een beginnende blog die nog maar weinig oplevert, is nog steeds beter dan geen blog!


Creëer unieke en opvallende content


Ongeacht in welke sector je ook zit, alles is al gezegd en geschreven, en zelfs meer dan eens. Als je louter informatieve berichten schrijft, verwacht dan geen wonderen. Je zult het namelijk moeten opnemen tegen die honderdduizenden andere blogs die ook gewoon informatie delen. Mensen zitten daar niet meer op te wachten. Waar je je publiek wel nog mee kunt verrassen, zijn je eigen inzichten. Bespreek die informatie die je overal vindt vanuit je eigen standpunt en geef jouw eigen unieke inzichten over al die informatie. Als de reactie van je lezers achteraf is “Zo had ik het nog niet bekeken,” dan ben je erin geslaagd die mensen een meerwaarde te bieden. En daar komen ze vast voor terug.


Leid de mensen naar je blog


Niemand opent een winkel met fantastisch mooie producten zonder dat heel erg duidelijk te maken aan de buitenkant. Of zonder op alle mogelijke manieren iedereen te laten weten waar hun winkel zit en welke fantastisch mooie producten je er kunt vinden.


Plaats dan ook niet zomaar berichten met waardevolle inhoud zomaar op een website in de hoop dat de bezoekers vanzelf wel eens zullen langskomen. Zorg dat je berichten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines, zodat mensen vanzelf bij jou terechtkomen. En laat overal weten dat jij fantastische inhoud hebt op je blog. Deel je berichten op al je sociale kanalen en stuur een mailing uit.

Bedenk een aantrekkelijke titel


Een vanzelfsprekendheid die zo belangrijk is, dat ik er een alinea aan opdraag. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een titel is. Het is het eerste en vaak het enige dat een toevallige bezoeker op je sociale kanalen of op je website zal zien van je blog. Als je wil dat die toevallige bezoeker je artikel opent, moet je alles uit de kast halen. Bedenk een titel die nieuwsgierigheid opwekt of die uitnodigend werkt. Zeg niet zomaar waar je artikel over gaat, maar bedenk wat voor je lezer de grootste meerwaarde is. Rond die meerwaarde bedenk je dan een vraagstelling of een andere titel waardoor de bezoeker sneller doorklikt.


Reageer op je lezers


Hoe meer tijd en energie je in je blog stopt, hoe groter de kans dat er reacties op komen. Mensen zullen je laten weten dat ze het echt interessant vinden, zullen hun kijk geven op het onderwerp of zullen misschien zelfs interessante aanvullingen voorstellen. Reageer op deze mensen. Laat hen zien dat je hun mening belangrijk vindt en dat jij het bent die persoonlijk reageert. En wat met negatieve reacties? Reageren! Zoek de reden waarom iemand negatief reageert op je bericht en pak de oorzaak aan.


Als je niet reageert, zullen mensen zich afvragen of je wel echt zo gepassioneerd bent als je laat blijken in je berichten, wat je professionaliteit niet ten goede komt.

Meten is weten


Schrijf niet in het wilde weg berichten, maar volg je statistieken op. In het begin is dat niet evident. Je hebt nog niet veel geschreven en soms werkt een bericht beter dan andere keren. Maar als je blijft je statistieken bijhouden, zul je steeds meer ontdekken waarom iets niet werkt, of misschien net wel. En zodra je dit begint te snappen, kun je doelstellingen vooropstellen waar je naartoe werkt. Vergeet overigens niet dat je statistieken ook sterk zullen worden beïnvloed door je SEO-inspanningen en je inspanningen op je sociale kanalen.

Wees consistent


Dit is de meest eenvoudige en misschien ook wel de moeilijkste regel om aan vast te houden. Een blog is nooit af. Je standpunt over een onderwerp 3 jaar geleden kan intussen al flink zijn veranderd. Blijf je publiek boeiende content geven en blijf verder werken aan je blog. Alleen door consistent tijd en energie te investeren, zul je ook consistente resultaten behalen.

10 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram