• Maarten Debie

7 tips om uitstelgedrag tegen te gaan


Er ligt heel wat werk op je te wachten, e-mails moeten beantwoord worden, offertes verstuurd. En toch kies je ervoor om eerst even die Whatsapp-berichten te beantwoorden en je meldingen van Facebook te bekijken. En terwijl je dan toch op Facebook zit, nog even de nieuwste berichten bekijken. Herkenbaar? Bijna iedereen vertoont wel eens uitstelgedrag. En hoewel de achterliggende oorzaken uiteenlopend zijn, kunnen we er echt iets aan doen. Met deze tips ben je alvast beter gewapend.


1. Stel een lijstje op


Ons hoofd werkt zoals de deuren van een trein. Als iedereen netjes in een rij opstapt, verloopt dat vlot en efficiënt. Als iedereen echter tegelijk wil opstappen, is er vooral veel geduw en getrek en verloopt het erg moeizaam.

Onze hersenen hebben ook moeite met de massa taken die we nog moeten uitvoeren en denkt aan alle taken tegelijk. Schrijf ze op in een lijstje onder elkaar en begin met de eerste taak, zonder te denken aan de volgende taken.


2. De vijfminutenregel


Sommige taken zijn ook behoorlijk complex en kun je niet in één keer uitvoeren. Misschien bestaat die ene taak uit verschillende stappen, of heb je informatie nodig van andere mensen om ze te kunnen voltooien. Dat is voor onze hersenen een reden om die taak uit te stellen; je weet dat je ze immers niet in één keer kunt afwerken. Maar ook hier kun je op inspelen. Denk na over wat je kunt doen om die ene taak al een klein beetje dichter bij voltooiing te brengen. Neem vervolgens een timer en stel die in op 5 minuten, waarna je op niets anders focust dan die taak. Schrijf een e-mail aan de personen van wie je informatie nodig hebt. Laat hen duidelijke weten welke informatie je nodig hebt, in welke vorm je die wilt ontvangen en tegen wanneer je die uiterlijk nodig hebt. In slechts 5 minuten tijd heb je van deze complexe taak een eenvoudige taak gemaakt: de informatie verwerken en de taak afwerken.


3. Het focusuurtje


De naam zegt het eigenlijk al. Een uur lang focus je je op je taken. Een uur lang leg je alle afleiding opzij. Telefoon in een andere ruimte, mailbox dicht. Onze hersenen hebben op vlak van productiviteit pieken en dalen, en met een focusuurtje maak je optimaal gebruik van deze pieken en dalen. Organiseer je focusuurtje dagelijks op een ander tijdstip en ontdek waar jouw pieken en dalen liggen. Onderbreek je focusuurtje desnoods voor een koffiepauze of een kleine wandeling in de tuin, maar beperk die pauze tot 10 minuten. Dit wordt dagelijks je meest productieve uur. Bij mij is dat overigens tussen 5.30 en 6.30 ‘s ochtends.


4. Kies je focusmuziek


Dit is een heel persoonlijke keuze. Sommigen kunnen zich het beste focussen zonder muziek, anderen hebben het liefste een rustig kabbelende radio op de achtergrond en nog anderen verkiezen klassieke muziek of misschien zelfs techno. De keuze is eender, maar kies heel bewust voor muziek waarbij je onmiddellijk een klik voelt, waarbij je hersenen beseffen dat het menens is en waar je energie van krijgt.


5. Graaf dieper


We kunnen met verschillende technieken onze productiviteit verhogen, maar nog beter is het wanneer je de oorzaak kunt achterhalen van je uitstelgedrag. Stel je voor de taken die je uitstelt de volgende vragen: is er iets dat me afschrikt? Weet ik misschien niet waar ik moet beginnen? Zeg luidop ‘met deze taak kan ik niet beginnen want …’. Kans is dat het antwoord er even gemakkelijk uitfloept voor je het beseft. Overwin deze hindernissen en ga aan de slag!


6. Schrap taken van je to-dolijst

Een ellenlange to-dolijst schrikt af. Je weet dat het vele lange uren zal kosten om die leeg te krijgen, en dat er tegen dan alweer nieuwe taken zullen zijn. De bedoeling van zo’n lijstje is dat het uiteindelijk leeg is en je klaar bent. Maar op deze manier zakt de moed je in de schoenen en dus doe je alvast nog ‘snel’ even iets anders. Denk goed na of al die taken wel effectief op dat lijstje moeten staan. Maak het overzichtelijk, maak het haalbaar, en je zult veel meer moed en energie krijgen om er in te vliegen.


7. Beloon jezelf!


We zullen allemaal sneller deelnemen aan een enquête als we kans maken op een leuke prijs. En een wedstrijdje waarbij iets kleins te winnen valt, is ineens ook veel aantrekkelijker. Ons brein wil beloond worden voor een inspanning. Beloon jezelf ook voor die mentale inspanning. Bepaal voor jezelf welke taken echt belangrijk zijn voor je, en bepaal ook al wat je beloning is wanneer die taak is afgewerkt. Je focust je niet langer op het afwerken van de taak op zich, maar op het behalen van die beloning. Win-win dus!

18 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram