• Maarten Debie

6 manieren om je websitebezoekers sneller te doen kopen



Kocht je ooit al iets waar je al vrij snel van besefte dat je het eigenlijk niet nodig hebt? Ik in elk geval wel. Meer dan eens zelfs. En tot voor kort stond ik daar eigenlijk ook niet echt bij stil. Jammer van het geld, maar goed, ik besliste toch zelf om het product te kopen, niet? Nou… wanneer je er verder over nadenkt, klopt dat maar half. Want waarom kocht ik het in de eerste plaats? Waarom vond ik dat ik dat product nodig had? En hoe komt het dat ik het dan zo snel heb gekocht in plaats van er even over na te denken?


1. Breng de klant in de juiste stemming


Stel, je hebt een tegelzaak. Natuurlijk is het je bedoeling dat klanten je tegels kopen. Maar wanneer je foto’s van je tegels gaat verspreiden met een prijs en eronder ‘koop nu’, zal dat vast weinig succes hebben. Je bezoekers zijn nog niet in de stemming om tegels te kopen. Laat hen in plaats daarvan foto’s zien van uitnodigende zomerterrassen, of van een luxueus afgewerkte badkamer. Je bezoeker ziet zichzelf zo op dat terras zitten of een heerlijk lange douche nemen. En zo geef je hem zin om jouw tegels te kopen om zelf zo’n terras of badkamer te creëren.


2. Geef iets gratis weg


Mensen geven en krijgen graag iets. Wanneer ze iets van jou krijgen, zullen ze graag iets teruggeven. Geef iets weg dat voor je bezoeker een bepaalde waarde heeft en hij dus het gevoel heeft dat hij iets waardevols heeft gekregen. Dit alleen volstaat natuurlijk niet om je bezoeker te overtuigen om klant bij je te worden, maar aangezien hij iets van je kreeg, zal hij wel meer geneigd zijn om iets voor je terug te doen. Als je producten verkoopt, kun je vanalles gaan bedenken om gratis weg te geven. Als je diensten verkoopt, kun je het beste online iets waardevols geven. Denk dan aan een e-book of een webinar in één van hun varianten.


3. Laat hen voelen dat ze erbij kunnen horen


Mensen houden van zekerheid. Wees niet te bescheiden om cijfers te vermelden op je website. Als je bijvoorbeeld meer dan 10.000 tevreden klanten hebt, is dat iets om best trots op te zijn. Bovendien geeft dat je bezoeker heel veel vertrouwen en bevestiging. 10.000 mensen kunnen toch niet allemaal de foute beslissing hebben genomen, toch?


4. Geef je klanten de bevestiging die ze zoeken


Wie regelmatig online producten koopt, doet het wellicht vaak: reviews lezen. Je wil van echte klanten in een echte getuigenis lezen of dat product wel echt zo goed werkt als de fabrikant beweert. Dat willen jouw potentiële klanten ook. En niet alleen willen ze weten of je product of dienst goed is, ze willen liefst ook lezen dat je snel reageert op mails en dat je altijd bereikbaar bent in geval van problemen. Met klantengetuigenissen kun je hen al deze informatie geven. Vraag je tevreden klanten waarom ze klant zijn geworden en wat ze zo positief vinden, en je hebt een perfecte getuigenis. Bonuspunten als je een klant hebt die volgens jouw doelgroep een referentie is, en die dan een getuigenis kunt laten schrijven!


5. Creëer schaarste


Oké, ik geef toe, dit klinkt wat als vals spelen. Toch hoeft het zo niet te zijn. Met schaarste creëren bedoel ik dat je je aanbod beperkt maakt in de tijd. Of dat je de eerste X klanten een extra voordeel biedt. Of je vermeldt je voorraad voor dat product. Mensen gaan van nature altijd op zoek naar de beste deal, en meestal nemen ze daar graag hun tijd voor. En net daar speel je op in. Als ze nog veel gaan rondkijken en vergelijken, is jouw mooie deal misschien niet meer beschikbaar. Dit kan het extra duwtje zijn dat een potentiële klant nodig heeft om over te gaan tot aankoop.


6. Laat je bezoekers klant worden in kleine stapjes


Is het je al opgevallen dat mensen die een iPhone hebben, altijd zeggen dat het de beste telefoons ooit zijn? En dat wie een Android smartphone heeft, zweert bij Android? Dat betekent niet dat ze allemaal de juiste keuze maakten. Of dat er twee soorten mensen zijn. De reden hiervoor is dat mensen graag consequent zijn. Ze bevestigen herhaaldelijk aan zichzelf dat ze de juiste keuze maakten, waardoor in hun hoofd dat product ook veel beter is dan de rest. Deze techniek kun jij ook toepassen. Laat je bezoekers telkens kleine stapjes zetten om klant te worden. Geef bijvoorbeeld iets gratis weg, maar vraag je bezoeker om de verzendkosten te betalen. Of vraag op verschillende plaatsen om informatie op je website. Je bezoeker stelt telkens die handeling en zal telkens zichzelf bevestigen dat hij de juiste keuze maakt. Dat verlaagt de drempel sterk om dan over te gaan tot de uiteindelijke aankoop van jouw product of dienst

14 keer bekeken

Maarten Debie

Kerkplein 25

8791 Beveren-Leie

0485 61 01 82

maarten.debie@gmail.com

  • Maarten Debie LinkedIn
  • Ondernemercoach Facebook
  • Instagram