NIMAVERT

Toen ik nog maar net mijn laatste werkgever vaarwel had gezegd, kwam een oud-kotgenoot bij me op bezoek. We haalden herinneringen op, maar het ging plots ook over insecten. We haalden onze laptop erbij en zaten samen te Googlen naar wie dat verkocht, wie dat kocht, en waarom.

 

De dagen en weken erna bleven we research doen en ontdekten we steeds meer voordelen van insecten. We moesten daar iets mee doen en begonnen een kleine kweek in onze garages. We hadden geen officieel bedrijf, dus verkochten we ook niets. De kleine volumes die we produceerden, gebruikten we voor tests en OM proeven op uit te voeren.

In 2014 mochten insecten plots door mensen gegeten worden. Elke speler had wel een doosje in de supermarkt, en wij natuurlijk niet. Balen. We gaven onze kweek echter niet op en dachten dat we kweker zouden worden voor andere markten. Maar even snel als iedereen in de supermarkt raakte, haalden de supermarkten zelf de rekken weer leeg. De reden? Amper verkoop.

 

Achteraf gezien was dat logisch. Er was op geen enkel vlak rekening gehouden met de consument. Het zag er niet aantrekkelijk uit en mensen wisten niet hoe ze die insecten moesten gebruiken. Wij wilden producten met insecten maken die wel voldeden aan die voorwaarden. De meest voor de hand liggende oplossing voor ons waren kroketjes en ravioli met meelwormen. Eén probleem waar we zelf geen rekening mee hadden gehouden: logistiek. Bevroren producten verstuur je niet met de post, en de supermarkten hadden nog steeds geen zin in insecten.

 

In de zomer van 2019 beslisten we dat we een bredere portefeuille nodig hadden met producten die we ook met de post konden verzenden. We contacteerden een grote speler uit onze sector met de vraag of we hun producten mochten verdelen onder onze naam. Hun antwoord? “Wij gaan er mee ophouden, we verkopen onze recepten en formules.” Op 1 januari 2020 hadden we dus plots alle producten van Little Food in ons gamma: krekels in verschillende smaken, tapenade, koekjes.

 

We hadden grootse groeiplannen in 2020, maar Covid was een enorme rem. Desondanks slaagden we er toch in een positief verhaal te bouwen en nieuwe verkooppunten te krijgen. We voelen dat mensen zeer nieuwsgierig zijn en steeds meer open staan voor onze producten. We blijven verder producten ontwikkelen en hopen uiteraard snel overal in de rekken te liggen.

Met Nimavert willen we vooral bijdragen aan een duurzame toekomst. Door ons eetpatroon te verschuiven, kunnen we onze ecologische voetafdruk aanzienlijk bepalen zonder toegevingen te doen.