ACCOLADE

Accolade bestaat sinds 1990, maar mijn verhaal bij Accolade begint pas in 2016. Ik was toen al een paar jaar freelancer, en zat in de gevreesde ‘wurgfase’. Ik moest de ene opdracht na de andere weigeren omdat ik het werk simpelweg niet kon bijhouden, maar ik had niet de mogelijkheid om iemand in dienst te nemen en zo te groeien. Ik had echt geen flauw idee hoe uit ik die fase kon raken om te groeien.

Op een dag belde mijn boekhouder me. Hij vertelde me dat hij nog een vertaalbureau als klant had. De zaakvoerders hadden allebei pensioenleeftijd bereikt en wilden hun zaak niet zomaar stopzetten, en beslisten om Accolade te verkopen. Ik beleefde zowat alle emoties van doodsangst tot extreme vreugde in anderhalve seconde. Wat moest ik hier nu mee doen? Na een uitgebreide kennismakingsronde en heel wat reken- en telwerk, hakte ik de knoop door. Ik nam het bedrijf over.

Initieel bleef Accolade een vertaalbureau. Ik nam de administratieve medewerker mee over, en nam nog een vertaler in dienst. Met 3 hebben we een jaar lang heel hard gewerkt zonder omkijken. We hadden namelijk een zware lening af te lossen. Toen dat zonder al te veel problemen lukte, kriebelde het om verder te gaan met Accolade. We wilden klanten niet alleen helpen met vertalingen, we wilden ook zelf teksten schrijven.

Onze tweede pijler, copywriting, was geboren. Onze weinige klanten voor copywriting waren laaiend enthousiast, maar de opdrachten kwamen niet zo snel als gehoopt. En ook onze klanten bleken niet het volle potentieel van onze teksten te benutten. Het antwoord lag voor de hand. We moesten onze klanten leren hoe ze onze teksten konden inzetten voor hun marketing. Nieuwsbrieven versturen, actief zijn op sociale media, af en toe een blog publiceren.

Het was de aanzet voor onze derde pijler, online marketing. Ook voor onszelf zetten we steeds meer in op marketing, en het begon te lonen. Er kwamen steeds meer aanvragen voor copywriting, en beetje bij beetje sijpelden er vragen voor (online) marketing binnen. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van het momentum om ineens de juiste mensen op de juiste plaats te zetten.

Intussen is Accolade uitgegroeid tot een communicatiebureau met 6 mensen. Je leest alles over het bedrijf op www.accolade.be.